Sunday, April 11, 2010

biar ku ganti kan tempat mu dengan ku.


'As a rose cant live
without the rain
So a heart can't love
without risk of pain'


org yang paling aku teringin nak melimpahkan kasih sayang aku dan kemanjaan aku adalah
hanye kpd ayah.emak.nenek. sahaje.

ye aku rindu akan rasenye kasih seorang ayah.kasih seorang nenek.dan aku bertuah emak masih setiase disamping ku melayan kerenah ku.
kalau diberi peluang aku akan berade ditempat mu.
kite bersame seperti dulu.
dimane semue ade didalam nye.
tidak seorang pun akan terkecuali.
ade 3 perkare didalam dunie ini yg betul2 akan meluluhkan hati aku.
pertame tentang ayah.kedue emak dan ketiga arwah nenek zahara.

3 insan yang terpilih yang sentiase ade dihati.
sekali teringat hati bagai digiris2 dgn bende yang tajam
kalaulah aku dpt menggantikan tempat mu dengan ku
pasti aku yg pergi dahulu. nenek.
pasti aku yang akan sunyi di hari tue. ayah.
pasti aku akan memikul beban berat seperti emak.

3 perkare ni akan merubah mood aku sepantas kilat!
bagaimane rasenye hidup tanpe kamu bertige?
adekah aku akan mengangisi sepanjang hari hidupku dgn mate dan hidung bengkak seperti di saat -saat pemergian mu nenek?
adekah aku akan cube sedaye upaye menahan diri ini dari mengingati kamu?
walaupun aku tahu mustahil sekali!
jalan terbaik..ntok melupekan kenangan yg kite ade
adalh dgn care aku tidak pernah cube mengingatkan dirimu..tidak sekali nenek!
ye aku kejam!!
kerana setiap kali terpikir aku akan bersedih.
kamu org ketige penting dalam hidup aku.
walaupun pade akhir hayat mu di katil ukm
aku telah membisikan kepade mu ...'tunggu awe nenek'
dan aku dengar dan aku amati sekitar ku semue nye hanyelah
alunan yasin dan bunyi beep..beep mesin hayat nenek.
dimane suare nenek ketike itu?
hanye kelihatan sesak nafas yang semakin lame semakin perlahan...
dan ketike itu aku tahu..malaikat ade di sekitar ku ntok menjalankan tugasnye.

nenek....terpisah kasih zahir antare kite...

kenape aku begitu degil semase hayatnye?
kenape aku begitu memberontak akan setiap pemintaanye?


************

kenape setiap kali ayah ku menelefon menanyekan kabar ku
mood aku akan terus berubah seperti ini..
entry ni tertype after 5 minit lepas ayah baru telefon.
kenape bukan aku yang menanyekan kabarnye?
adekah ayah sihat?sudah makan ?bagaimane kehidupan nye seharian?
kenape aku tidak menghargai denyutan nafasnye yg masih jelas kedengaran.
kenape mesti ayah membuatkan aku sebak?
kenape setiap pertanyaan nye aku kaku?
adekan disebabkan kite sudah lame tidak berjumpe?.
aku kaku.
tapi kau tetap menjalankan tanggungjawab mu sebagai seorang ayah.
adekah aku teruk dimatemu?
ayah...silelah jawab!!!..ingin kuteriak ke telingenye.
walau ape terjadi ...aku tetap sayang kamu.
walau tidak pernah diluah.
aku harap kau tau kau tetap yang terpenting dalam hidup ini.
semue yang terjadi telah terjadi.
aku mahukan ayah aku!
untuk kesian kali..aku rindu kamu.

andai aku dapat mengganti kan tempat mu..
pasti aku org pertame yg akan menawarkan diri!-itu pasti!

*************************

dan kepade emak.
aku berjanji kepade diri sendiri
akan membahagiekan mu sehingge bile pun yang kau minta.
aku akan berade disisimu disaat susah dan senang,
dan aku berharap suatu hari nanti aku akan jadi seperti mu bile ku berkeluarge kelak.
tabah.cekal.menerima ketentuan tuhan dgn redha.
mak kate itu ujian .kite kene senyum.
tidak pernah aku lihat emak menangis ..tapi akhirnye aku ketabahan kau ade limitnye.terbukti semase pemergian nenek zahara.

ingt lagi aku.
mak pernah mengadu

' rase sunyi hujung minggu tak telefon nenek"
*seminggu setelah pemergian nenek*

aku lihat ade air bertakung di mate mu
kau cube kawal.
ntok ape emak?
lepaskan nye!!
biar akn tau. ..agungnye kasih sayang emakku terhadap nenek ku.
aku ingin lihat itu..tapi kau menahannye..

dan ketike itu juge tanpe kau sedar.
aku menangis.

andai aku ade ditempat mu aku akan menjage org tue ku sepanjang hayatnye.
aku akan buat itu untuk kau emak.
aku tahu mak tak berkesempatan ntok menjage nye atas sebab2 tertentu.
tapi bagi aku..mak biar kau bersame aku sampai bile pun.
aku tidak mahu kempunan diats pemergian org tersayang .

*********

ayah.mak.nenek.
awe masih disini kalau diizinkan tuhan.
akan ku kotakan janji akan menjage kamu sepanjang hayatku.


**********

bukan menolak ketentuan tuhan.
dengan berkate biar aku gantikan tempat mu dengan ku.
tetapi aku yakin .dan sungguh yakin..
tuhan telah menyediakn yang terbaik untuk setiap antare kite.







4 comments:

~mushai~ said...

hawe...sedey..
aku nanges bace entry ni..
papepon be strong my fren~
aku yakin ko sure treasure dorg tersangat2..

siLLy uNder tHe sky said...

cdey r we....brgenang air mate ak~nk blk umh...huhuhu

coklathazel said...

sedey....wuuuuu....

H for Hawa zulaikHa said...

nmpk je kewl aku ni kat lua;)..tp dlm ati ade kolam kot..hehehe..

club : we love our parents.