Friday, June 25, 2010

makcik makcik..aishhhhhh


aku : kire sekali dengai air tembikai tadi tu!!!


flash back.

ok aku minum kat satu kedai makan ni.
kedai makan yg boleh kate tak suke customer.eh ?wujud ke kedai mcm ni?
tak suke customer?then ko suke ape ? customer jantan [maybe]
pelayan banyak tapi satu org pon taknak amik order aku.wth.
ok.fine.waktu rest korang [maybe]

so. order kak!
kak : muke masam .ok nk minum ape?

air kelape tak de sebab bla bla bla bla.ok.fine.
tembikai lah.
kak : ade!

mase berlalu.
terkedek2 si pelayan membawe minuman yang di order tadi.

mase berlalu lagi.
kak! air tembikai ni masam.

kak:so ?muke mate jeling.

wtf kat muke kau!!!hambik kau.Punye menyampah tahap tak suke customer die ni.
die ni tak penah amik kursus melayan pelanggan ke?
da start membare dah ni.calm hawa calm.small matter je ni.hari jumaat plak tu.hari lain tak pe.

tukar la.fresh orange satu.

si kakak -kakak yg berderetan dekat tepi kaunter mule pandang slack kat aku. update cite [maybe]
[maybe] aku da 3kali ni.
tengok betape aku tak nak buruk sangke kat org.
aku baik.ko jahat .[maybe]

masa berlalu.
suasana bertambah hangat bile ade mamat sorang ni pon order air yang sama.

kakak si pembuat air mate kerek : air tembikai ade . tp ade customer komplain air masam.(dgn kuat smpi bergema satu kedai sambil pandang kat aku)
mamat: masam?
kakak si amik order:aah..ade customer kate masam,kite baru bukak tmbikai tu smlm.tak kan da masam...dan cakap berulang kali seperti si mamat tu bodoh tak paham sepatah haram pun.

(gaye si kakak : bercakap sprti di stadium.kuat.dinding tidak kedap.penyerap bunyik tidak berfungsi.pembesar suare sebesar lori najis [maybe])

dan berulang-ulang percakapan die sambil melirik sinis kat aku.

fuh wa panas beb!!!
sungguh jelik kelakuan kau org smue.berani sungguh kau apa-apaan disini ye.
makcik ni memang cari pasal ni.

mak bak sini duit bak awe bayar kat kaunter!(ehem..wa pokai beb!)
nada gertak kat mak aku ni.sius kesabaran aku tercabar.

APEHAL YG KECOH SGT NI?
SAYE TAK BODOH LAGI LA NAK KATE TEMBIKAI MASAM TU MANIS.
NATI LEPAS NI AWAK DGN KAKAK-KAKAK TU SMUE BUAT AIR TEMBIKAI GELAS BESAR LAGIKKK. SAMBIL NGUMPAT SAYE LEPAS SAYE BLAH YE??

OH YE.
ADE BNDE SAYE NAK CAKAP BEFORE SAYE BLAH ni..

1. lepas ni p kedai mamak, cube tgk mamak2 layan customer dorang mcm mane.saye bagi kedai mamak je la.tak jauh mane.tak yah tengok hotel 1 bintang.jauh lagi tu.

2. tembikai masam bukan salah kau.tapi yang salah bile bagi respon macam tu.air masam.tukar!abis cite. yang kau nak mintak pendapat org lain sampai bagi sampel tembikai kat org lain suruh rase ape cite? ko bagi la sampel air aku tadi.tak pun kau rase la air tadi tuh.

3.saye suke kedai makan ni.sebab asam pedas sedap.tapi lepas ni kalau semue pelayan macam ni.saye rase tak lame lagi kedai ni pon tak de.awak pun tak de.kakak yang marah2 tuh pun da balik seberang kot.

4.lagi satu , tak besar mane pun hal tadi.lain la kalau saye makan kat kedai ni hutang sampai 4 juta pastu buat hal kan.bley arr korang buat mcm tu kot [maybe]


lastly saya tak marah.ni teguran kalau nak berniage lagi lame kat sini.u respect customer treat customer elok2 mesti dorang dtg lg.

OH KIRE SEKALI LA AIR TADI TUH!


aku senyum puas.
rasekan kau.
nak je aku buat tribunal tuntutan pengguna kalau aku rajin nati.
layanan teruk.memang sampai bile2 aku tak jejak kaki kat situ lagi.

tetibe aku terfikir.
asal aku pun nak kecoh2 kat blog aku cite bnde banggang ni?
adekah aku dah same dengan mereka .ISU KECIK.TAPI JADI BESAR?
(aku terngangaaaaaaaaaAAAA)



OH TIDAK!

bukan aku sorang je pernah rase dpt air tembikai masam , laici busuk dan benyek and blablabla bile order kat mane-mane kedai, aku rase korang pon pernah lalui ni semue.
kite ade hak nak memperkatakan sesuatu.terpulang samada nk bersuara atau menelan sahaja air seteguk dua dan meninggalkan baki yg byk seperti tidak pernah disentuh.
bagi aku yg kedekut dan zalim ni.tak de bnde yg elok daripada sedikit teguran kpd peniaga agar tidak melakukan kesilapan dikemudian hari nati.
mungkin dorang nak untung lebih.dengan menggunakan bahan yang tidak berkualiti dlm hidangan .selagi bende boleh gune dorang akan gune.dah name bisnes kan?tak kan nak rugi plak?

oh jangan begitu kawan.sistem kite sistem barter sekarang ni.
kau bagi yg gred A aku byr dgn senyuman dan kembali lagi dgn segerombolan kawan.
kau bagi taik aku bagi taik juge.

dan mungkin bukan semue peniaga begitu.
ape gune meniage kalau kualiti di tangge yang 100 kebawah?
jangan fikir rugi rm2 pikirkan rugi rm 20x sepuluh customerx8jam operasix7hari semingguxsebulanxsetahun dan blablabla.


selamat mengire!
oh aku ni pun satu.mane ade tembikai semue yang manis.lol!

1 comment: